Naučte děti, jak správně hospodařit s penězi

Pro děti jsou často peníze jen abstraktním pojmem, pod kterým si samy nedokáží nic představit. Už velmi brzy ale zjistí, že se za ně dá „vyměnit“ velká spousta věcí. Jak ale zařídit, aby pochopily, že peníze nepadají z nebe a že mají svou hodnotu? To je především úkol rodičů. Jedinou prevencí, kterou mohou rodiče učinit, aby své děti v budoucnu ochránili před chybami, problémy a nesnázemi spojenými s penězi, je začít je včas seznamovat s fungováním financí. Nebudou tak v budoucnu odkázáni na metodu „pokus-omyl“ a mohou se vyhnout fatálním chybám.

Není třeba zabíhat do velkých detailů, ale spoustě věcem už budou k vašemu překvapení rozumět. Do školních osnov se už podařilo finanční gramotnost do jisté míry zapojit, nicméně úvod a první krůčky jsou stále v kompetencích rodičů. Nelze jednoznačně určit, kdy přesně je třeba začít se s dětmi o penězích bavit. Na všechno se dá jít postupně a úměrně věku vysvětlit jednotlivé principy hospodaření.

Kde se peníze berou?

Když se vám podaří dětem vysvětlit, že si je musíte vydělat v práci, máte první krok za sebou. Potom je vhodné poukázat na jejich cenu. Jestli nějaká hračka stojí dva tisíce korun, dítěti to asi moc neřekne. Když ale řeknete, že na to musí tatínek dva dny pracovat, bude to jasnější. Může pomoci i přirovnání, že hračka stojí stejně jako celý regál bonbónů.

První kapesné

Po hodnotě peněz může přijít na řadu kapesné. Jeho výše závisí pochopitelně na rodinném rozpočtu, věku dítěte a uvážení rodičů. Zahájit fungování kapesného můžete třeba s nástupem do školy, po malých částkách, pravidelně každý týden. Nebude divu, pokud dítě hned všechny peníze utratí a přijde si pro další. V takovém případě je třeba trpělivost a vysvětlení podstaty rozpočtu, případně spoření. Upozorněte děti na fakt, že pokud si své peníze utratí, nedostanou hned automaticky další.

Spoření

Zvláště větším dětem už může být představen princip příjmů a výdajů – jednoduše – nemohou utratit více než mají. Jako dobrý příklad může také posloužit situace, kdy si děti něco moc přejí, ale vy to koupit nechcete nebo nemůžete. Potom přichází chvíle seznámení se s úsporami. Když peníze neutratí za sladkosti a hračky, zůstanou jim na něco jiného. Systém „odložené spotřeby“ je konceptem, který je do budoucna může ochránit před řadou nesnází a zároveň pozitivně motivovat, protože se budou těšit na nákup za ušetřené peníze.

Buďte jim vzorem

Malé děti se nejvíce učí tím, že vás pozorují. Co děláte, jak se chováte a pochopitelně odkoukají i váš vztah k penězům. Není tedy lepší způsob, jak dětem ukázat, co je správné, než jim být dobrým příkladem. Pro ty nejmenší připravila společnost ESSOX zábavné obrázkové video, které dětem odpoví na první otázky spojené s penězi. „Našim cílem bylo předat dětem úplné základy finanční gramotnosti tak, aby jim snadno porozuměly. Finanční gramotnost totiž považujeme za klíčovou aktivitu v prevenci proti finančním problémům v budoucnosti. Videa jsou navíc skvělým nástrojem, který poskytuje nejen možnost výkladu, ale i názorného obrázkové zpracování“ říká Jana Hanušová, generální ředitelka společnosti ESSOX. 

Potřebujete se zeptat?

Napište nám, pokusíme se odpovědět.