Online nakupování bez obav z podvodu

Online nakupování má své nesporné výhody, ať už se jedná o úsporu času či široký výběr zboží. Má však také svá úskalí. E-shop si může založit prakticky kdokoli, zboží předem nevidíte a často platíte předem. Na co si tedy dát pozor, abyste nebyli nepříjemně překvapeni nebo dokonce nepřišli o své peníze?

Česká obchodní inspekce uvádí na webových stránkách www.coi.cz/rizikove informace o internetových stránkách, které považuje za rizikové především z důvodu nedodržování některých zákonných povinností a obtížné vymahatelnosti spotřebitelských práv. V první řadě tedy můžete zamířit tam.

10 tipů, jak na internetu nakupovat bezpečně

1. VYBÍREJTE PEČLIVĚ

Věnujte velkou pozornost výběru správného obchodu, ne vždy znamená nejnižší cena nebo líbivý vzhled nejlepší volbu. Zároveň si však všímejte úrovně profesionality prezentace. Při výběru zboží můžete také například využít služeb srovnávačů cen.

2. PROVĚŘUJTE DŮKLADNĚ

Pokud nemáte s vybraným obchodem zkušenosti, zkuste vyhledat reference na internetu nebo se poptejte u známých, zda mají s obchodem zkušenost.

3. CERTIFIKACE ZNAMENÁ PROVĚŘENÍ

Hledejte na stránkách obchodu logo certifikace APEK či Heuréka, nákup je pak bezpečnější. Můžete využít například katalogu certifikovaných obchodů www.certifikovany-obchod.cz.

4. MÁ OBCHOD VŠECHNY NÁLEŽITOSTI?

Zjistěte, že obchodník na stránkách poskytuje své identifikační údaje a uvádí nákupní řád, obchodní a reklamační podmínky. Dokumenty by měli být dostupné a srozumitelné.

5. BEZPEČNÝ NÁKUP ZNAMENÁ BEZPEČNĚ PLATIT

Buďte pečliví při vyplňování objednávky a při zadávání bezhotovostní platby (převodem, kartou, platební bránou či SMS). Jde-li o váš první nákup, volte jako způsob platby raději dobírku. Platbu předem provádějte jen tehdy, jde-li o skutečně důvěryhodného obchodníka.

6. KONTROLUJTE ZBOŽÍ PŘI PŘEBÍRÁNÍ OD DOPRAVCE

Při převzetí zásilky od dopravce zkontrolujte neporušenost obalu zásilky. Porušenou zásilku nepřebírejte, sepište protokol s dopravcem a kontaktujte obchodníka.

7. NEZAPOMEŇTE NA MOŽNOST ODSTOUPENÍ A VRÁCENÍ ZBOŽÍ

Při nákupu přes internet máte ze zákona právo u většiny zboží od smlouvy odstoupit do 14 dnů od jeho převzetí a zboží vrátit. Pozor však při nákupu na zahraničních e-shopech, protože hodnota poštovného při vrácení může přesahovat hodnotu samotného zboží.

8. REKLAMACE MAJÍ SVÁ PRAVIDLA

Reklamaci je povinen obchodník vyřídit nejpozději do 30 dnů. Informace o postupu reklamace byste měli najít na webu obchodu.

9. PROVĚŘTE PROVOZOVATELE

Na internetové stránce důvěryhodného obchodu by vždy měly být snadno dohledatelné informace o jeho provozovateli. V případě českých podnikatelů se bude jednat zejména o název společnosti nebo jméno podnikatele, IČO a adresu sídla nebo místa podnikání.

10. NEBOJTE SE POŽÁDAT O POMOC

V případě, že si nejste jistí důvěryhodností Vámi vybraného obchodu, můžete se s žádostí o radu obrátit na info@apek.cz.

Nakoupili jste na podvodném e-shopu?

Pokud nakoupíte u subjektu, jehož skutečnou totožnost ani nelze zjistit, nebo se nachází ve státě s nízkou vymahatelností práva, je šance na získání peněz zpět bohužel nízká. Pokud byla platba provedena platební kartou, lze se obrátit na banku, která platební kartu vydala, s žádostí o provedení tzv. chargebacku transakce. Tato možnost existuje, pokud zboží nebo služba nebyly dodány vůbec, nebo výrazně neodpovídají popisu, např. se jedná o zjevný padělek. Chargeback může být proveden na základě pravidel karetních asociací. Spotřebitel nicméně na jeho provedení vůči své bance nemá právní nárok a záleží na vstřícnosti dané banky. Obdobné možnosti poskytuje např. i platební systém Paypal.