
8 mrtvých a přes 300 zraněných – taková je prozatím bilance nehod, od kterých jejich viníci odjeli, aniž by poskytli první pomoc. Policie upozorňuje právě na počet zraněných, ale hlavně obětí nehod, jejichž viníci ujeli. Statistiku posledních sedmi měsíců označuje za alarmující.
Častá praxe z českých silnic? Řidiči, kteří nabourají a pak ujedou. Řada takových nehod ale končí i zraněním nebo smrtí. „Bohužel jsme zaznamenali výrazný nárůst těch nejtragičtějších následků. Je to celkem osm usmrcených za prvních sedm měsíců, oproti loňskému roku, kdy nikdo u takové dopravní nehody nezemřel,“ potvrdil ředitel dopravní policie Tomáš Lerch.
Pokud řidič vědomě ujede z místa nehody, pak mu v přestupkovém řízení hrozí sedm bodů, pokuta až pět tisíc a možný zákaz řízení. V případě, že šofér navíc neposkytne první pomoc a ujede, platí, že jde o trestný čin, a tedy hrozba až pěti let vězení a odebrání řidičského průkazu.
„Záchranka přijíždí zhruba za osm minut, ovšem pokud člověk silně krvácí, nedýchá nebo je tam zástava srdeční, tak to nemusí přežít,“ uvedl Roman Budský z Týmu silniční bezpečnosti.
Zásadní je při poskytování první pomoci být opatrný – tedy bezpečně zastavit padesát metrů od nehody, rozsvítit výstražná světla, obléknout si vestu, místo nehody označit trojúhelníkem, přivolat pomoc a rozdělit si úkoly.
V Česku je téměř sedm milionů řidičů. Z šest let starého evropského průzkumu vyplývá, že třetina z nich si není jistá, zda by uměli první pomoc poskytnout. S resuscitací by si ale poradilo asi 40 procent oslovených.
Zdroj: ČT24